Za 30% večji turistični obisk v obeh Goricah v letu Evropske prestolnice kulture
Za nami je pol leta dogajanja v okviru Evropske prestolnice kulture Nove Gorice v sodelovanju z Gorico. Kot skupnost smo tako na lokalni kot na državni ravni veliko truda in prizadevanj vložili v ta projekt, zdaj pa že žanjemo rezultate. Podatki o turističnem obisku v obeh Goricah v prvih šestih mesecih tega leta so nadvse spodbudni in dokazujejo, da se je povečalo zanimanje za naše kraje. Beležimo številne razprodane kulturne dogodke, veliko povpraševanje po ponovitvah, zanimanje za turistične produkte. Ob načrtovanju projekta smo si zadali cilj, da bo naše okolje, vključno s ponudniki prenočitev, turističnih programov, gostinstva in drugih storitvenih dejavnosti, s projektom veliko pridobilo. Zdaj lahko rečemo, da se cilj uresničuje. Obisk turistov se je v obeh Goricah v primerjavi z lanskim letom povečal za 30%. Skladno s tem se povečuje tudi število nočitev, prav tako se povečanega obiska veselijo gostinci na obeh straneh meje. Že zgolj sprehod po obeh mestih nam pokaže povečano prisotnost turistov v somestju. K temu so zagotovo prispevala skupna promocijska prizadevanja STO, Javnega zavoda GO! 2025, Javnega zavoda za turizem Nova Gorica in Vipavska dolina, obeh goriških občin in Promoturizma dežele Furlanije – Julijske krajine. Podatke o povečanem številu prihodov turistov in o obiskanosti kulturnih dogodkov projekta EPK smo predstavili na današnji novinarski konferenci v EPICentru v Novi Gorici.
Samo Turel, župan Mestne občine Nova Gorica, je navedel konkretne številke, ki pričajo o pozitivnem učinku projekta EPK: »Na novogoriški mestni občini smo zelo zadovoljni tako z odzivom publike na prireditvah, razstavah in strokovnih konferencah v okviru EPK, kot tudi z odzivom gledalcev in tujih obiskovalcev na številnih športnih dogodkih in tekmovanjih, ter drugih prireditvah in dogodkih, ki v našo občino in širše brezmejno območje privabljajo vedno več turistov. V pomladnih mesecih, maju in juniju, beležimo v mestni občini izrazit porast prihodov in nočitev, ki je v primerjavi z istim obdobjem lani znašal v maju za 29,9% več prihodov (9.420 v primerjavi s 7.247) in juniju 29,5 (9.660 v primerjavi s 7.457). Prav tako je poraslo število nočitev, in sicer v mesecu maju za 33% (17.678 v primerjavi s 13.285) in mesecu juniju za 30% (17.576 v primerjavi s 13.479). Primerjava podatkov o prihodih turistov in nočitvah med letoma 2024 in 2025 (za obdobje med 1. januarjem in 20. julijem, za katero so na razpolago statistični podatki) pokaže, da se je prihod turistov povečal za 17% (iz 41.280 na 48.557) število nočitev pa za 18% (iz 78.807 na 93.131) (vir NIST, dnevni števec turistov).V kolikor pa obdobje primerjave zožimo samo na čas od otvoritve EPK (obdobje od 8. februarja do 20. julija) pa se je število prihodov v primerjavi s preteklim letom povečalo za 19% (iz 35.234 na 41.996) število nočitev pa za 20% (iz 66.515 na 79.979). Pri številu prihodov in nočitev so na prvem mestu sosedje iz Italije (19.869 prihodov in 34.681 nočitev), ki jim sledijo domači turisti (4.894 prihodov in 7.361 nočitev), na tretjem mestu so obiskovalci iz Nemčije (2.308 prihodov in 4.857 nočitev) na četrtem pa gostje iz Avstrije (2.128 prihodov in 3.506 nočitev) (vir NIST, dnevni števec turistov). Ti podatki dokazujejo, da postaja Mestna občina Nova Gorica vedno bolj prepoznavna, k čemur odločilen prispevek daje trud vseh, ki neposredno sodelujejo pri uspešni izvedbi projekta EPK, kakor tudi vseh ostalih, ki na naše brezmejno območje privabljajo športne navdušence in druge obiskovalce. Hkrati nas veseli, da ima projekt EPK podobne pozitivne učinke tudi na italijanski strani, kar je neizpodbiten dokaz, da lahko dobro načrtovan, strokovno voden in zgledno izvajan projekt s področja kulture prinese pozitivne ekonomske učinke za širšo regijo."
Chiara Gatta, podžupanja Občine Gorica (I), je o učinkih projekta EPK za čezmejno področje povedala: »Pomembno je, da sta obe Gorici skupaj evropska prestolnica kulture, torej čezmejno. Kajti, ko imamo dogodke, ki pritegnejo toliko obiskovalcev, da jim ne moremo zagotoviti nastanitve, oz. tudi v restavracijah ni dovolj prostora, se to prelije na drugo stran meje. Velja za dogodke, ki se dogajajo tako v Italiji, kot je bil festival Estoria ali kaj drugega, kot za dogodke, ki potem potekajo v Sloveniji in je tolikšen obisk, da se potem nujno prelije na italijansko stran. To je zelo pomembno tudi za prihodnje sodelovanje. V povprečju lahko rečem, da smo pri nas zabeležili rast za okoli 30 odstotkov, in sicer tako po številu obiskovalcev kot po številu nočitev. Zadovoljni smo tudi s sinergijo z drugimi deležniki. Izpostavila bi deželo Furlanijo - Julijsko krajino, ki je odkrila in videla v tej prestolnici kulture veliko priložnost za promocijo celotnega ozemlja in je verjela v to zgodbo, torej tudi veliko investirala v promocijo, tudi v oglase na nacionalnih kanalih in drugih kanalih.«
Mag. Mija Lorbek, direktorica Javnega zavoda GO! 2025, je izrazila zadovoljstvo nad obiskom kulturnih prireditev: "Program GO! 2025 navdušuje tudi turiste – beležimo 120.000 obiskovalcev na 508 dogodkih. Vstopnice umetniških vrhuncev so večinoma razprodane, množični dogodki pritegnejo v povprečju od 5.000 do 50.000 ljudi naenkrat, tudi številne strokovne konference polnijo kapacitete. Turisti so večinoma navdušeni. V enem vikendu ne morejo videti vsega, saj je ob vikendih dnevno tudi do 80 dogodkov in razstav skupne ponudbe brezmejnega območja EPK. Zavod GO! 2025 intenzivno gradi kulturni turizem tega območja skupaj s STO in strokovnjaki specializirane agencije za kulturni turizem Nea Culpa z: nastopi na turističnih sejmih in borzah, izdelavo brezplačnih promocijskih totemov EPK za turistične ponudnike in TIC-e, na katerih so sezonske programske zgibanke GO! Events in zemljevidi GO! Map. STO je Novo Gorico umestil v kulturno transverzalo SLOVENIJE, ki poteka od Nove Gorice kot EPK GO! 2025 do Ljubljane in Maribora. Poleg tega je Javni zavod GO! 2025 v sodelovanju z Neo Culpo pripravil poziv za brezplačno vključitev ponudnikov v svetovanje in vsebinsko podporo pri razvoju marketinških kampanj. Na poziv se je uspešno prijavilo 7 ponudnikov z 12 paketi, ki konkretno integrirajo kulturne vsebine v turistične ponudbe, ki jih STO promovira na več kot 20 mednarodnih trgih slovenskega turizma in digitalnih kanalih GO! 2025."
Katja Kralj, strokovni vodja destinacije Nova Gorica in Vipavska dolina, je izpostavila: »V Javnem zavodu za turizem Nova Gorica in Vipavska dolina smo zadovoljni z razvojem turizma v letošnjem prvem polletju. Povsem primerljivi smo z rastjo turizma v mestih, ki so v preteklosti gostila Evropsko prestolnico kulture, kar potrjuje tudi študija Evropske komisije iz leta 2017. Zanimanje za destinacijo smo zaznali tudi v TIC-u Nova Gorica, kjer smo v prvih šestih mesecih zabeležili za dva in pol krat več obiskovalcev. Večje zanimanje beležimo tudi na destinacijski spletni strani vipavskadolina.si in to kar za 42 % več in tudi pri novih produktih (keksi Biškotične v obliki vrtnice, simbola Nove Gorice; igro Plemenita potepanja in doživetje Šverc tura), ki so se razvili v sklopu Evropske prestolnice kulture. V prvem polletju smo prodali že več kot 70 tur. Javni zavod za turizem Nova Gorica in Vipavska dolina je samostojno izvajal številne promocijske aktivnosti doma in v tujini, kar je vsekakor prispevalo k doseženim rezultatom. Že lansko jesen smo oglaševali kulturne produkte doma in v tujini, kar se nam je obrestovala pri zgodnjih rezervacijah, predvsem na nizozemskem trgu, kjer letos beležimo 168 % rast, ter avstrijskem, nemškem in hrvaškem trgu. Pomladi smo nadaljevali z oglaševanjem dediščine in aktivnosti na prostem. Posebej smo izpostavili šverc turo in vikend doživetij. Trenutno oglašujemo kampanjo Poletna okušanja, kjer vabimo v odprte kleti. V prvem polletju smo bili prisotni na devetih sejmih in poslovnih dogodkih doma in v tujini ter organizirali dve študijski turi, turistično pomlad, kjer smo gostili 18 turističnih agencij iz Evrope in agencije iz angleško govorečih držav. Posebej bi izpostavila odlično sodelovanje s Slovensko turistično organizacijo in Javnim zavodom GO! 2025, s katerima nam je uspelo na destinacijo privabiti čez 30 pomembnih novinarjev in turističnih agencij iz Evrope in angleško govorečih držav – to bo pomembno vplivalo na večjo prepoznavnost destinacije tudi v prihodnje.«
Vir: Mestna občina Nova Gorica