Povezovanje in sodelovanje med občinama pri skrbi za reko Vipavo
Mestna občina Nova Gorica in Občina Renče-Vogrsko se vse bolj povezujeta na področju upravljanja zelene infrastrukture. Tako sta se občini povezali tudi v projektu GREVISLIN – Zelena infrastruktura, ohranjanje in izboljšanje stanja ogroženih vrst in habitatnih tipov ob rekah. Cilji projekta so izboljšati upravljanje povodij Soče in Vipave s čezmejnim dolgoročnim razvojnim načrtom zelene infrastrukture, krepiti čezmejno sodelovanje pri dvostranskem spremljanju stanja voda, izvajati pilotne ukrepe zelene infrastrukture in izboljšati upravljanje območij z najvišjo zaščito, da bi okrepili ekosistemske storitve, povečali ozaveščenost in obveščenost javnosti. Aktivnosti in sodelovanje pri projektu Grevislin sta danes občini skupaj predstavili na novinarski konferenci.
Mestna občina Nova Gorica je v okviru projekta Grevislin že uredila parkirišče ob Lijaku, na gradu Rihemberk pa bo do konca leta uredila Infoteko o zaščitenih območjih Natura 2000. To bo sprejemni center za obiskovalce z razstavo Natura 2000 na območju Vipavske doline. Skupaj z novogoriško občino pa Občina Renče-Vogrsko v okviru projekta ureja brežine reke Vipave med starim mostom in mlinom v naselju Renče. Gre za odsek Vipave, ki je del urbanega okolja, hkrati pa predstavlja zeleni koridor, ki skozi naselje povezuje pester naravni obvodni svet spodnjega toka reke Vipave. Ureja se tudi povezovalna pot ob cesti Bukovica–Renče med krožiščem in starim mostom čez Vipavo.
Povezovanje med občinami je velikega pomena, je izpostavil župan Mestne občine Nova Gorica dr. Klemen Miklavič: »Občine na Goriškem se moramo povezovati, združevati in s skupnimi projekti izboljševati vsakodnevno življenje ljudi, razvijati gospodarstvo, razvijati turizem. Z Občino Renče-Vogrsko smo našli veliko skupnih imenovalcev, želimo se razvijati skupaj. Eden od teh je urejanje Vipave. Vipava je pomembna zaradi pristopa do poplav, zaradi turizma in drugih elementov – namakanja, kmetijstva. Lotili smo se skupnih projektov na reki, ki prečkajo meje občin in zato je potrebno tudi sodelovanje. Z Občino Renče-Vogrsko sodelujemo tudi na drugih področjih, na primer pri vodovodih, tudi v tem primeru imamo naselja, ki so na eni in drugi strani občinske meje. Nesmiselno je, da vsak posebej delamo vodovode. Lotevamo se skupnih projektov, zato da izboljšujemo življenje ljudi na naših območjih.«
Sodelovanje med občinami poudarja tudi župan Občine Renče-Vogrsko Tarik Žigon: »Grevislin ni samo čezmejni projekt o sodelovanju, načrtovanju razvoja in varstva zelene infrastrukture, ampak je tudi pomemben povezovalni projekt. V našem specifičnem primeru povezuje Občino Miren-Kostanjevica, Mestno občino Nova Gorica in Občino Renče-Vogrsko. Z Grevislinom smo dokazali, da se lahko medobčinsko in meddržavno sodelovanje izkaže kot dober rezultat razvojno naravnanih projektov, ki delujejo v korist naših občanov in vseh, ki obiskujejo naše kraje. V ta namen bomo poskrbeli za varnost, urejeno okolje, turistično privlačnost in lepoto samega kraja, skozi katerega teče prelepa reka Vipava. Veseli me, da lahko tovrstni mednarodni projekti in medobčinsko sodelovanje izboljšajo poplavno varnost reke in posledično tudi kakovost življenja naših občanov. Uspešno smo zaključili obdobje usklajevanj, zdaj se začenja izvedba gradbenih del.«
Brežine reke Vipave med starim in novim mostom so eden najpomembnejših krajinskih elementov Renč in eden izmed najbolj krajinsko prepoznavnih elementov v celotni Vipavski dolini. Kraj Renče je nastal ob prehodu čez reko, značilnosti kraja in krajanov so se skozi zgodovino vezale na rečni element. Najbolj značilna veduta Renč je bila že v zgodovini območje mostu, jezu in mlina ter kraja v ozadju. Po uničenju v prvi svetovni vojni je kraj urbanistično urejal arhitekt Maks Fabiani, ki je k vodnemu elementu dodal kostanjev drevored kot zeleno bariero. Na tem odseku so prebivalci že v preteklosti izvajali različne gospodarske in interesne dejavnosti, ki so zahtevale ustrezno urejen dostop do vode. Jez je omogočal izrabo vodnega potenciala na bližnjem mlinu in žagi. Nad jezom so se izvajale razne športne aktivnosti, kot npr. plavanje, skoki v vodo in vaterpolo. Pod jezom je bila v senci krošenj dreves v poletnem času urejena plaža, sicer pa se je na tem odseku redno izvajal športni ribolov. Kasneje je območje začelo izgubljati na pomenu. Danes so nekateri objekti, ki so služili bodisi dostopu do vode, bodisi zavarovanju brežin pred škodljivim delovanjem voda, dotrajani in potrebni obnove.
Urejanje brežin reke Vipave je predvideno v treh fazah: ureditev leve brežine Vipave med starim mostom in mlinom, ureditev desne brežine pod jezom in ureditev leve brežine med mlinom in novim mostom. Za izvedbo I. in II. faze projekta »Ureditev brežin reke Vipave med starim mostom in mlinom v naselju Renče ter ureditev povezovalne poti ob cesti Bukovica – Renče med krožiščem in starim mostom čez Vipavo« je bil izbran izvajalec del, in sicer družba Prevozi nizke gradnje, Erik Sever s. p. Vrednost del znaša 179.226,74 EUR.
V prvi fazi je predvidena ureditev urbanega zavarovanje leve brežine reke Vipave. To obsega ograjni zid ob lokalni cesti, konzolni podest nad vodo, dve stopnišči do podesta, manjše vmesne zidove za stabilizacijo brežine ter manjša vmesna stopnišča. Predvideni ograjni zid vzdolž lokalne ceste bo ločeval terasasto brežino reke Vipave od lokalne ceste. Za dostop do terasaste brežine in konzolnega podesta bosta služili dve stopnišči širine 2 m. Vmesni zidovi so različnih dolžin. Na območju obstoječih dreves so zidovi zaradi zavarovanja korenin visoki do dva metra.
Druga faza zajema ureditev desne brežine pod jezom, območje lokalne ceste Bukovica - Renče na delu med starim jeklenim mostom preko Vipave in krožiščem pred novim mostom preko Vipave. Na tem delu poteka lokalna cesta, ki nima urejenih površin za pešce. Tik za krožiščem se na cesto pod ostrim kotom priključujeta kolesarska steza in pešpot, ki v nadaljevanju nimata povezave. Oba mostova sta opremljena s hodnikom za pešce. Predmet projekta je ureditev povezovalne poti med obema mostovoma širine 1m. Pot bo od cestišča ločena z varnostno cestno ograjo. Poleg poti je predvidena ureditev dostopa do jezu na Vipavi. Projekt želi izboljšati prometno varnost in hkrati s tem posegom omogočiti obiskovalcem ogled in dostop do bregov reke Vipave, ki tako postanejo prepoznaven turistični produkt.
V projektu Grevislin sodeluje 14 partnerjev, med njimi je vodilni partner RRA SEVERNE PRIMORSKE d.o.o. Nova Gorica. Slovenski partnerji: Občina Ajdovščina, Mestna občina Nova Gorica, Inštitut za vode Republike Slovenije, Agencija Republike Slovenije za okolje, Kmetijsko gozdarski zbornica Slovenije – Zavod GO, Občina Postojna. Italijanski partnerji: Autorità di bacino Distrettuale delle Alpi Orientali, Regione Autonoma Friulli Venezia Giulia, Agenzia Regionale per la Protezione dell‘Ambiente del Friulli Venezia Giulia, Consorzio di Bonifica della Venezia Giulia, Comune di Staranzano, Regione del Veneto, Agenzia Veneta per l‘Innovazione del Settore Primario – Veneto Agricultura. Pridruženi partnerji: Direkcija Republike Slovenije za vode, Občina Izola.
Foto: Mateja Pelikan